Grupa Energa otrzymała nagrodę dziennikarzy w konkursie na najlepiej sporządzone raporty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Jury doceniło przemyślaną i czytelną strukturę oraz umiejętne pokazanie działalności biznesowej spółki.
Wyniki zostały ogłoszone 9 grudnia podczas konferencji Raporty Społeczne 2014.
W konkursie Raporty Społeczne przyznawane są nagrody za najlepiej sporządzone raporty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. To inicjatywa mająca na celu upowszechnianie idei odpowiedzialnego biznesu (CSR), zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i zaangażowania społecznego, skierowana do firm i organizacji publikujących raporty ze swojej aktywności w tych obszarach. Pierwsza edycja konkursu odbyła się w 2007 roku. Organizatorami projektu są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, PwC oraz SGS.
Głównym celem konkursu jest zwrócenie uwagi na znaczenie raportowania pozafinansowego i wskazanie dobrych praktyk w tym zakresie. Dzięki tej inicjatywie wyróżniane są przedsiębiorstwa, które nie tylko prowadzą działalność, biorąc pod uwagę interes społeczeństwa i środowiska, ale także potrafią w sposób jasny, przejrzysty i wiarygodny zaprezentować swoje dokonania w publikowanych raportach. Konkurs przyczynia się do transparentności działań organizacji i podejmowania dialogu z interesariuszami.
Jury główne, jury dziennikarskie, internauci oraz Ministerstwo Gospodarki w tym roku wybierali najlepsze raporty spośród 31 publikacji. W roku ubiegłym było ich 32, co związane jest przede wszystkim z różnymi cyklami raportowania firm. Czasem są to okresy dwu- a nawet trzyletnie, znaczenie ma też termin zgłoszeń, który przypada na wrzesień-październik, a wówczas niektóre firmy jeszcze przygotowują sprawozdania. W porównaniu z latami ubiegłymi wciąż najwięcej raportów społecznych zgłaszają branże: energetyczna, spożywcza i finansowa, w tym roku odpowiednio 6, 5, 5 raportów. Wśród firm z konkursu według liczby zatrudnionych dominują przedsiębiorstwa duże (28 raportów), kolejno średnie (2) i małe (1). Najpopularniejszym standardem raportowania są międzynarodowe wytyczne Global Reporting Initiative. 28 spośród 31 zgłoszonych publikacji zostało opracowanych na ich podstawie.
„Nasza odpowiedzialność 2013” jest trzecią publikacją na temat działań CSR w Grupie Energa. Poprzednie Grupa wydała za rok 2011 i 2012. Po publikacji ostatniego raportu, firma jako pierwsza z branży energetycznej uzyskała poziom A+ według międzynarodowego standardu Global Reporting Initiative (GRI), prezentując aż 91 wskaźników. Raport objął 15 spółek Grupy i jest efektem prac zarówno pracowników, jak też interesariuszy zewnętrznych zaangażowanych w proces raportowania.
Energa od lat angażuje się w inicjatywy wpisujące się w idee działania odpowiedzialnego społecznie. Od 2008 roku rozwija je pod hasłem Energa dla Ciebie. Dziś obejmują one pięć głównych filarów, poprzez które Grupa angażuje się w inicjatywy lokalnych społeczności, rozwija postawy proekologiczne, popularyzuje aktywność fizyczną i zachowania fair-play, wspiera kulturę i sztukę oraz propaguje wiedzę związaną z energią elektryczną.
Energa Edukacja koncentruje nasze działania na propagowaniu wiedzy na temat energii elektrycznej, sposobów jej wykorzystania, a także zachęcaniu do dyskusji na temat szans i problemów, jakie stoją przed współczesną energetyką. Działania w tym zakresie prowadzimy na wszystkich szczeblach edukacji – od kluczowego programu „Planeta Energii”, w ramach którego uczymy najmłodszych uczniów jak bezpiecznie i racjonalnie korzystać z energii elektrycznej, poprzez cykliczny konkurs „Energia Przyszłości” skierowany do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, kończąc na stypendiach i stażach dla studentów oraz absolwentów szkół wyższych w ramach projektu „Energia do nauki”.
Energa Sport popularyzuje aktywność fizyczną oraz kształtuje pozytywne postawy wśród najmłodszych – przede wszystkim czerpanie radości z uprawiania sportu i rozwoju osobistego. Dzięki autorskim projektom tj. Energa Basket Cup, Energa Sailing oraz Energa Atletic Cup stwarzamy najbardziej utalentowanym dzieciom odpowiednie warunki do treningu i doskonalenia umiejętności w koszykówce, żeglarstwie i lekkoatletyce.
Energa dla Przyrody to nasza dbałość o środowisko naturalne i odpowiedzialne zarządzanie nim. Angażujemy się w działania na rzecz ochrony środowiska oraz edukację ekologiczną. Stąd inicjatywy mające na celu m.in. budowanie partnerstwa i relacji z organizacjami chroniącymi przyrodę czy pomoc bocianom białym.
Energa Mecenat wychodzi naprzeciw potrzebom otaczającego środowiska i ludzi. Działając w oparciu o idee biznesu odpowiedzialnego społecznie wspieramy liczne instytucje kultury, obejmując patronatem zarówno spektakularne przedsięwzięcia, ale i wydarzenia ważne dla środowisk lokalnych.
Fundacja ENERGA pomaga rozwiązywać problemy, z jakimi borykają się mieszkańcy z obszaru działalności spółek Grupy. Szczególnie dużo uwagi poświęcamy dzieciom dotkniętymi chorobami, niepełnosprawnością oraz wykluczeniem społecznym.
Energa angażuje się też w innowacyjne i proekologiczne działania, które przynoszą Grupie efekty w postaci wielu wyróżnień. Jest laureatem Nagrody Prezydenta RP w kategorii Zielona Gospodarka 2012. Dwukrotnie zdobyła tytuł Marki Wysokiej Reputacji w badaniu PremiumBrand. W zeszłym roku Grupa znalazła się w gronie firm nagrodzonych „Srebrnym listkiem CSR” Polityki, wyróżnieniem przyznawanym odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorstwom z listy 500. Za działania w roku 2009 została nagrodzona statuetką Perły Polskiego Biznesu, nagrodą Green Excellence za najwyższe standardy ekologiczności oraz przyznawaną przez BCC złotą statuetką Lidera Polskiego Biznesu. Marka Energa znajduje się także wśród European Trusted Brands 2010 jako jedna z „eko-marek" najbardziej budzących zaufanie.
Czytaj więcej w komunikacie prasowym - Energa: najbardziej przejrzysty opis społecznej odpowiedzialności