Streszczenie polityki

System zarządzania środowiskowo-energetycznego funkcjonuje w oparciu o wydanie IX Polityki środowiskowo-energetycznej Grupy Energa, która została przyjęta przez Zarząd Energi SA i weszła w życie Aneksem nr 61 do Umowy o Współpracy w Grupie Energa z  dnia 12.12.2024 r.

Grupa Energa jest jedną z największych grup energetycznych w Polsce. Jej działalność obejmuje wytwarzanie, dystrybucję (sieciami elektroenergetycznymi) oraz obrót energią elektryczną (sprzedaż do odbiorców hurtowych i końcowych), sprzedaż gazu i usługi oświetlenia ulicznego, a także wytwarzanie, dystrybucję oraz sprzedaż ciepła. Grupa Energa jest wiodącym producentem energii ze źródeł wodnych i ma największy, spośród dużych grup energetycznych w Polsce, udział energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w łącznym wolumenie wytwarzanej i dystrybuowanej energii elektrycznej.

Linie Biznesowe Grupy to:

  1. Linia Biznesowa Wytwarzania: obejmująca różne aktywa wytwórcze o zainstalowanej mocy na poziomie ponad 1,37 GWe m.in. elektrownię systemową w Ostrołęce, elektrociepłownie w Elblągu, Kaliszu, Żychlinie oraz ciepłownię w Wyszogrodzie, kilkadziesiąt elektrowni wodnych, w tym we Włocławku i Żydowie, a także farmy wiatrowe i fotowoltaiczne. W ramach Linii Biznesowej zarządzane są również sieci ciepłownicze w Ostrołęce, Kaliszu, Żychlinie oraz prowadzone kompleksowo usługi serwisowo-remontowe i inwestycyjne;
  2. Linia Biznesowa Dystrybucji: Energa dostarcza energię elektryczną na obszarze 1/4 powierzchni Polski, w jej północnej i środkowej częściJest dystrybutorem energii elektrycznej dla ponad 3,3 mln odbiorców. Eksploatuje ponad 195 tys. km linii elektroenergetycznych wszystkich napięć, którymi dostarcza 23 TWh rocznie. Spółka Energa Operator jest Operatorem Systemu Dystrybucyjnego (OSD). Zgodnie z wymogami koncesji na działalność dystrybucyjną odpowiada za rozwój, eksploatację, modernizację infrastruktury przesyłowej i dostarczanie odbiorcom przyłączonym do sieci energii o prawidłowych parametrach jakościowych.
  3. Linia Biznesowa Sprzedaży: prowadząca sprzedaż energii elektrycznej oraz obsługująca 3,3 mln klientów zarówno indywidualnych jak i biznesowych. Spółka Linii realizuje również usługi oświetlenia ulic, miast i obiektów infrastrukturalnych. Oferuje również innowacyjne, proekologiczne technologie i usługi, związane np. z efektywnością energetyczną, świadczeniem usługi ładowania samochodów elektrycznych na swoich stacjach czy z montażem fotowoltaiki.
  4. Linia Biznesowa Usług i Pozostałych: obsługująca obszar finansowo-księgowy, kadrowy, informatyczny, logistyczny, zapewniająca nadzór nad mieniem i obiektami oraz wspierająca działania innowacyjno-badawcze we wszystkich spółkach Grupy Energa.

Dbałość o zapobieganie zanieczyszczeniom, ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko oraz poprawa wyniku energetycznego, to podstawowe narzędzia utrzymania wiodącej pozycji wśród polskich przedsiębiorstw energetycznych. Do osiągnięcia tego celu prowadzić mają działania organizacyjne i inwestycyjne, a w szczególności:

1. w zakresie działalności wytwórczej:

  • modernizacje urządzeń w celu poprawy sprawności wytwarzania i efektywności energetycznej,
  • rozwój OZE w oparciu o środki własne oraz mechanizmy wsparcia zewnętrznego (farmy wiatrowe, fotowoltaika, biomasa, energetyka       wodna) i źródeł niskoemisyjnych (bloki gazowo-parowe),
  • racjonalne wykorzystanie zasobów energetycznych, w tym także, w ramach przedsięwzięć celu publicznego zapewnienia bezpieczeństwa  energetycznego i przeciwdziałania zagrożeniom klęsk żywiołowych,
  • ograniczanie strat ciepła,
  • ograniczanie powstawania odpadów i ich efektywne zagospodarowywanie,
  • zaangażowanie w działania na rzecz innowacyjnego pozyskiwania i magazynowania energii;

2. w zakresie działalności dystrybucyjnej:

  • modernizacja i rozbudowa infrastruktury elektroenergetycznej w celu poprawy niezawodności dostaw i ograniczenia strat energii w sieci, w tym także realizacja przedsięwzięć poprawiających rozpływy energii w sieci i efektywne jej wykorzystanie,
  • modernizacje i rozbudowa infrastruktury elektroenergetycznej dla zapewnienia przyłączeń,
  • wdrażanie inteligentnego opomiarowania i innych elementów sieci inteligentnych.

3. w zakresie działalności obrotu i sprzedaży:

  • w zakresie zarządzania relacjami z klientami, budowa infrastruktury teleinformatycznej umożliwiającej zdalny kontakt i wdrażanie nowych produktów usługowych,
  • rozwój rozproszonych źródeł energii i wsparcie klientów jako wytwórców energii (prosumenci),
  • wsparcie zarządzających infrastrukturą publiczną, w zakresie dostępu do innowacyjnych rozwiązań energetycznych (oświetlenie,  elektromobilność),
  • zarządzanie popytem w celu racjonalnego korzystania z energii i wprowadzania na rynek nowych innowacyjnych produktów np. Redukcji Poboru Mocy, ang. DSR (Demand Side Response);

4. w zakresie usług:

  • optymalizacja procesów wsparcia Linii Biznesowych.

 

ENERGA SA jako Podmiot Dominujący oraz Spółki Grupy Energa deklarują:

  • zgodność z wymaganiami prawnymi i zobowiązaniami wobec interesariuszy,
  • w zakresie środowiska i energii,
  • poszanowanie bioróżnorodności, stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz stopniową transformację w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym,
  • monitorowanie oddziaływań, zapobieganie zanieczyszczeniom i poprawę efektów działalności środowiskowej oraz zarządzanie z wykorzystaniem najlepszych dostępnych technik,
  • monitorowanie kluczowych zużyć energii i poprawę wyniku energetycznego, poprzez właściwą eksploatację infrastruktury, projekty inwestycyjne i modernizacyjne oraz zakup energooszczędnych produktów i usług,
  • zaangażowanie na rzecz edukacji ekologicznej i inicjatyw prośrodowiskowych oraz działań poprawiających efektywność energetyczną.

Wszyscy pracownicy są świadomi prowadzonych działań oraz wymagań Polityki środowiskowo-energetycznej Grupy Energa.

s